Przemysł meblarski – czy Poznań to faktycznie jego stolica? Skąd się wzięła tradycja produkcji mebli w tym regionie i co sprawia, że prezentują one tak wysoką jakość?
Jak kształtuje się polski rynek mebli?
Rynek meblarski w Polsce to prawdziwa potęga. Prognozy na rok 2020 mówiły o tym, że możemy mieć do czynienia z osiągnięciem wartości sięgających nawet 50 mld złotych. Na tle Europy wypadamy świetnie – należymy do ścisłej czołówki eksporterów mebli. W naszym kraju produkuje się meble wysokiej jakości, które często dumnie noszą miano produktów premium. Firmy z Polski dostarczają produkty na cały świat, a perspektywy rozwoju zarówno pojedynczych przedsiębiorstw, jak i całego sektora są nieograniczone. Powstają nowe fabryki, sieć logistyczna działa coraz lepiej – każdego dnia możemy zaobserwować postęp o długofalowych efektach. Produkty z Polski są doceniane i chętnie kupowane w innych krajach Unii Europejskiej, a liczba firm pracujących w branży meblarskiej jest imponująca. Przejdźmy jednak do tego, jakie znaczenie ma tutaj nasze lokalne zagłębie meblowe w Wielkopolsce.
Jaką rolę w polskim rynku meblarskim odgrywa wielkopolskie zagłębie meblowe?
Przemysł meblarski to niezwykle istotna gałąź polskiej gospodarki. Możemy jednak zaobserwować zdecydowany brak równowagi w tym sektorze pomiędzy poszczególnymi województwami – prym wiodą tutaj dwa kluczowe regiony. Zarówno w wielkopolskim, jak i mazowieckim mamy do czynienia z około 4 tysiącami firm meblarskich. To naprawdę sporo! Pierwsze z tych województw uznaje się za ojczyznę polskich mebli – Wielkopolska eksportuje najwięcej produktów tego typu na zachód, a firmy z tego regionu zarabiają najwięcej na wymianie międzynarodowej. Mówi się nawet o 70-procentowym udziale w eksporcie w przekroju całego rynku. Zagłębie meblowe w województwie wielkopolskim to efekt wieloletniej pracy. Spora liczba fabryk, nowych przedsięwzięć i ogromne zasoby na kształcenie kadry przełożyły się na stworzenie bardzo skutecznego zaplecza i sprawnej logistyki – spójrzmy na to z szerszej perspektywy.
By zastanowić się nad źródłem tak wysokiej jakości mebli z tego regionu, musimy rozważyć rynek meblarski w Polsce od strony integracji europejskiej i perspektyw związanych z handlem zagranicznym. Wielkopolska to region ulokowany na zachodzie naszego kraju, który był częścią zaboru pruskiego. Historycznie to właśnie tam najistotniejsze było uprzemysłowienie, innowacja i rozwój przemysłu. Nie jest to jednak jedyna kwestia, która wpłynęła na aktualną siłę województwa wielkopolskiego. To także zasługa możliwości łatwego handlu z innymi krajami. Jest to region, który ma unikatową pozycję pozwalającą na zachód i na północ. Wielkopolska graniczy z województwem lubuskim, które jest bramą na Niemcy, a co za tym idzie – Francję, Belgię, Holandię i Wielką Brytanię. To właśnie do tych krajów najczęściej trafiają meble z Wielkopolski. Położone na północy województwa zachodniopomorskie i zachodniopomorskie dają dostęp do wielu portów, które otwierają możliwość wysyłania towarów do Szwecji, Norwegii i Finlandii, czy także dalszych państw, takich jak USA i Kanada. Mało tego – możliwe jest również sprawne dostarczanie towarów na Czechy poprzez województwo dolnośląskie.
Oznacza to, że Wielkopolska jest jednym z najbardziej atrakcyjnie położonych regionów z perspektywy tego sektora. Branża meblowa opiera się o logistykę, która w tym wypadku ma się świetnie. Podobne zalety pod względem geografii ma na przykład województwo łódzkie, w którym jednak brakuje tak dobrze wyszkolonej kadry, a sama tradycja przetwórstwa wiąże się z zupełnie innymi branżami, takimi jak produkcja ubrań.
Skąd wzięła się popularność mebli produkowanych w Wielkopolsce?
Geografia ma tu ogromne znaczenie, jednak nie jest to jedyny czynnik, który decyduje o sukcesie firm z tej części Polski. Wielkopolska to region z dostępem do sporej, świetnie przygotowanej kadry, która doskonale spełnia potrzeby przemysłu meblarskiego. Firmy z tego województwa z łatwością znajdą licznych tapicerów, stolarzy, projektantów, szlifierzy, technologów, lakierników, sprzedawców czy marketingowców związanych z tym sektorem. To zawody, na które jest spore zapotrzebowanie, dzięki czemu osoby uczące się w tym kierunku mogą liczyć na zatrudnienie w dosyć perspektywicznej i dochodowej branży.
Ważną rolę odgrywają także uczelnie. Mowa tu o Uniwersytecie Przyrodniczym, Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych czy o Politechnice Poznańskiej. Odbierają tu edukację osoby, które w przyszłości będą angażować się w tworzenie innowacyjnych spółek z sektora meblowego. Przemysł meblarski w innych regionach naszego kraju nie jest tak silnie sprzężony z edukacją; tam stanowi głównie alternatywę dla innych sektorów. Możemy tutaj zatem zaobserwować bardzo szeroko zakrojone działania i współpracę na wielu obszarach, która sprawia, że Wielkopolska jest liderem jakości i innowacji. Te czynniki z kolei bezpośrednio przekładają się na popularność rozwiązań z tego regionu, które są po prostu bardzo atrakcyjne dla klientów.
Wielkopolska ma też coś, czego nie widać tak mocno w innych regionach – silną ekspozycję na jakość produktów z Unii Europejskiej. W tym województwie przedsiębiorcy dobrze wiedzą, z czym konkurują, znają dobrze specyfikację rynku niemieckiego oraz innych potencjalnych zagrożeń dla ich dominacji. Po transformacji ustrojowej w 1989 roku do Polski wkroczyło wiele firm, które prezentowały zupełnie inne podejście do sektora meblarskiego. Przykładem jest pochodząca ze Szwecji firma Hilding Anders, która w momencie wejścia do naszego kraju cieszyła się już sporą renomą jako producent materacy. Branża meblowa w Polsce idzie w jakość, czerpiąc inspirację właśnie z przedsiębiorstw tego typu.
Najważniejszym elementem oferty Hilding są materace. Nad każdym modelem pracuje sztab ekspertów – głównie naukowców i inżynierów, którzy są związani z dziedzinami takimi jak ergonomia, neurologia, psychologia, fizjologia i wiele innych. Tworzone przez nich produkty, takie jak materac Hilding Zorba, Hilding Fandango czy Hilding Pasodoble, prezentują najwyższy poziom wykonania i jakości. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Hilding.pl. Polskie marki mogły obserwować i uczyć się tego, w jaki sposób podchodzić do tworzenia innowacji na podstawie tego, co oferowali najlepsi. To kolejny czynnik, który miał spory wpływ na to, że nasze marki są coraz bardziej konkurencyjne, a meblarstwo w Polsce ma się naprawdę świetnie.
Opracowano: zdrowykregoslup.pl